Na een jaar afwezigheid is snooker in het Noorden weer vertegenwoordigd in de Eredivisie, het hoogste snookerniveau van Nederland. Snookervereniging Groningen 1 verzekerde zich op zaterdag 9 mei na een zinderende ontknoping in de laatste speelronde van het kampioenschap in de KNBB Landelijke Klasse Noord en daarmee van promotie naar de Eredivisie.
Het team van SV Groningen 1, bestaande uit Ronald Rennen, Dennis Krottje, Rik van Winsum, Rob Zwerver, Eddy de Boer en Kevin Slotboom, was het hele seizoen verwikkeld in een spannende strijd met Snooker Society uit Doetinchem. Al vroeg in het seizoen werd duidelijk dat beide ploegen de belangrijkste kandidaten waren voor de titel.
Ook onderling gaven de teams elkaar nauwelijks iets toe. Thuis won Snooker Society nipt met 5-4, terwijl Groningen met 5-4 aan het langste eind trok. Daardoor bleef de strijd tot de laatste speeldag volledig open.
Alles beslist op de slotdag
Na dertien speelrondes stonden Snooker Society en SV Groningen allebei op elf overwinningen. Snooker Society begon de slotdag als koploper, met een voorsprong in framesaldo van 7. Groningen kon alleen nog kampioen worden als alles precies goed zou vallen: Snooker Society moest verliezen van Snooker Q’s uit Ede, terwijl Groningen zelf thuis moest winnen van de nummer drie, Snooker Utrecht 2.
En precies dat gebeurde.
In Groningen bleef SV Groningen 1 volledig foutloos. Rik van Winsum, Dennis Krottje en Rob Zwerver wonnen al hun partijen, waardoor een overtuigende 9-0 overwinning op Snooker Utrecht 2 op het scorebord kwam.
Het beslissende punt kwam op naam van Rik van Winsum (foto). In zijn partij tegen Emile Op de Coul bracht hij Groningen op 5-0. Omdat er best-of-9 wordt gespeeld, was de thuiszege op dat moment niet meer uit handen te geven. Vanaf dat moment kon de blik naar Ede, waar Snooker Society moest verliezen om Groningen alsnog kampioen te maken.
Nog tijdens de wedstrijd kwam het heuglijke bericht binnen dat Snooker Q’s al ruim op voorsprong stond tegen Snooker Society. Uiteindelijk viel ook daar de beslissing in het voordeel van Groningen: Snooker Society verloor 2-7, waardoor de titel en promotie naar de Eredivisie een feit waren.
Feest in Groningen
De promotie werd na afloop uiteraard feestelijk gevierd op de vereniging. Voor Snookervereniging Groningen is het een bijzonder moment: de jonge vereniging groeit snel, heeft inmiddels een actieve jeugdgroep en ziet nu ook het eerste team terugkeren op het hoogste landelijke niveau.
“Dit is een fantastische prestatie van het team,” aldus Bram Downes, voorzitter van Snookervereniging Groningen. “Het hele seizoen was het spannend, en dan op de laatste dag op deze manier kampioen worden is natuurlijk prachtig. Voor de vereniging is dit opnieuw een teken dat snooker in Groningen en het Noorden volop in beweging is.”
Met de promotie van SV Groningen 1 is snooker in het Noorden terug op het hoogste niveau.